RICKY SPORT Keszthely - Hotline +36 30 9472 454

SzakmaiKérdések és válaszok !


A mostani karbantartásnál feltünt, hogy a vitorlás alján ahol az aluminiumot illesztették (vagy átlapolták) egy- két helyen a festék kicsi felületen felpúposodott (tavaly is voltak iyen problémáink, azokat javítottuk és a javításoknak kb 10-20% puposodott fel idénre megint). Ilyen esetben a csiszolás után mit tud ajánlani,vagy megint kezeljük le a szokásos festékekkel (Etch Primer, Interprotect, Trilux)? Ezeken a helyeken a csiszolás után látszott, hogy a festék megvédte az aluminiumot és nem “virágzott” tovább.
Idén a kielt újítjuk fel, érdekelne az hogy ahol az aluminium fenék és a vas találkozik milyen plussz anyag kell mert enyhén itt is felhólyagosodott a festék,vagy ez a probléma megoldódik amennyiben az anód lecserélésre kerül (most kb 50%os)?
Amennyiben a Trilux algagátló a vízvonalnál nagyon koszos, lehet e finoman smirglivel megcsiszolni és ílyen módon eltávolítani a szennyeződést? Üdvözlettel:K. Dániel
Kedves Dániel!
A felpúposodásnak az oka elsősorban a felület előkészítésének hiányosságaiban keresendő. Legyünk őszinték, az utólagos bevonatrendszerek kialakításánál nem is lehet tökéletességet elvárni. Ha csak ilyen kis mértékben jöttek vissza a púpok a múlt évben kezelt felületen azt hiszem nagyon jól dolgoztak, a hajó biztosan meg fogja hálálni. A javítás módja már ismert, pontosan leírta, így én ezt nem is ismétlem. Sziszfuszi munka, de megéri. Az anódot lehetne akár növelni, vagy esetleg több darabot feltenni, egymástól távolabb, a virágzások mutatta helyekre. Az anódot ha már 50 %-os illik kicserélni, gyakorlatilag jól működik. A vízvonalon lévő Trilux algagátló polírozható, javaslom, hogy finom 800-1000-es vízpapírral húzza át, és ha nem vékonyodott el túlzottan, akkor jó. Ha vékony akkor érdemes újabb réteggel lefedni. Üdvözlettel: Rick Csaba

Érdeklődöm B25-re milyen algagátló festéket ajánl. Hány rétegben kell felvinni? Az előző algagátlót el kell távolítani? Továbbá érdeklődöm, hogy az dekken lévő sárgulást mivel lehet eltűntetni, illetve a további kialakulást megakadályozni? Köszönöm,Üdv.:H.Levente
Kedves Levente!
Ahhoz, hogy igazán jó választ tudjak adni Önnek, többet kellene tudnom a hajó jelenlegi állapotáról. Koráról, a korábban használt algagátló típusáról, továbbá arról, hogy mit is jelent valójában a decken lévő sárgulás.
Így ha megengedi csak az általános megoldásokat írom le.
1. Az International ajánlatai között két féle megoldás szerepel. Az egyik a teflonos VC rendszer, a másik a rézoxidokra és a Biolux technológiára épülő algagátlók sora. Mindegyik típus használatos a Balatonon. A VC rendszer előnye, hogy rendkívül vékony rétegfelvitellel oldja meg a feladatot, így hosszú évekig lehet a rétegeket egymásra vinni anélkül, hogy vissza kellene csiszolni a korábban felvitt és elhasználódott rétegekből. Ez a kijelentés látszólagos ellentmondást sejtet, hisz na vitorlás hajók esetében un. önkopó algagátlókról beszélünk. A valóság az, hogy minden évben marad még el nem használt algagátló réteg a felületen, ami az évek során tekintélyes vastagságot képez, ,és 5-6 évenként le kell csiszolni. Nos, a VC rendszer előnye, hogy ezt nem kell megtenni. Ha árszerűen nézzük, akkor a VC rendszer a drágább, és saját alapozórendszere van, de ez igaz a másik termékekre is.
2. Általános szabály, hogy minden évben, vagyis egy hajózási szezonra számítva 1 rtg. algagátlót viszünk fel a felületre. Ez egy általános szabály, amitől eltérések lehetnek nem csak a kikötők között, de a kikötőkön belül is, mivel változhatna a viszonyok. Hol nagyobb az áramlás, másutt a víz sekélyebb, vagy több fény éri a vizet. Éppen ezért a helyi körülmények is meghatározhatják a szükséges algagátló mennyiségét. Ebből következően első alkalommal mindig 2 rtg. algagátlót viszünk fel a felületre és a z őszi kiemeléskor döntünk a további évek rétegszámáról.
3. Vannak olyan algagátló típusok, gyártóktól függetlenül, amelyek szabadon, közbülső tapadáserősítő alapozás nélkül is átvonhatók egymással. Ha nem ismert a korábbi algagátló típusa, akkor általános szabály, hogy azt alapozni kell. Először jól átcsiszolni, hogy a fellazult rétegek lejöjjenek, majd portalanítani és alapozni.
4. A deck sárgulása már egy nehéz ügy. Ha rárakódott rétegről van szó, például a nyárfa virága okozta foltokról, vagy más hasonló dologról, akkor egyszerű a helyzet, mert egy finomszemcsés polírozással megoldható. Ha azonban a gél sárgult el, akkor az már egy súlyosabb gond. Ilyenkor a gél alatti gyantaréteg színezi át a felületet. Egy megfelelő nagyítóval meglehet találni az igazi okot. Ha megvan az ok, akkor lehet gondolkodni a javításon, illetve a megelőzésen. Én találkoztam olyan hajóval, ahol a tulajdonos Domestossal teljesen szétmaratta a hajó géljét. Ő maga nem értette, hogy mi a probléma, amikor erről a szerről azt kell tudni, hogy csiszolás nélkül tisztít. Igen, ez így van, de olyan erős a savtartalma, ami már erősen károsítja a gél anyagát ha abba beivódik. De ez egy hosszabb mese…….. Ha további kérdései vannak, szívesen állok, rendelkezésre Üdvözlettel: Rick Csaba

Duna vízi ember vagyok, volt már fa és műanyag csónakom, amit nem kellet algagátlózni, mert ugye az ember egy homokpadon ezt egy durvább kefével megoldotta.
Most azonban vásároltam egy műanyag 450 cm X 140 cm lapos aljú csónakot, ami 130-150 kg. Tervem szerint áprilistól októberig lent lesz vízen, dokkon.
Ön mit javasol az algagátló terén?
Egy dolog amitől “feláll” a szőr a hátamon: felcsiszolni a már legyártott új csónak alját. Ez a visszatartó erő számomra.
Ön azt javasolta kérdezzünk!
Mi lenne az eljárás a csónakommal?
Elég lenne hígítós zsírtalanítás?
Mi lenne az aktuális szer ami erre a célra megfelelő lenne?
Ez ügyben várom válaszát. Tisztelettel: K. János Baja
Tisztelt K. János Úr!
A laminált és gélbevonattal ellátott hajók felületét az algagátló megfelelő feltapadása érdekében egy alapozóbevonattal kell ellátni. Az algagátló ugyanis egy folyamatosan átnedvesedő réteganyag, vagyis nem vízzáró bevonat. Az átnedvesedése során, attól függően, hogy mekkora a szemcséket összefogó gyanta mennyisége, beszélünk önkopó vagy kemény algagátlóról. Az önkopó algagátlók a szemcsék és a rátapadó algák lemosódásával oldják meg a feladatot, míg a motorosokra, vagy a nagyobb sebességgel közlekedő hajókra inkább az ún. kemény algagátlót ajánljuk. Ez a rétegéből kiszivárgó hatóanyagával oldja meg az algák tapadásának gátlását. De ilyen algagátlót alkalmazunk akkor is ha egy állóhajóról van szó, ami folyásban van. Ahhoz, hogy az algagátló megfelelően feltapadjon a felületre, valamint, hogy az átnedvesedése során ne engedjen vizet a gélen keresztül a laminátba, mindenképpen egy közbülső alapozó réteggel, jószerivel egy szigetelőréteggel kell ellátni. Ez a réteg azon túl, hogy szigetel és feltapaszt, kelő védelmet nyújt a hajó gélrétegének is esetleges karcolódások vagy kisebb sérülések elkerülése érdekében. Ahhoz, hogy az alapozó feltapadjon, a felületet érdesíteni kell. Ezt 280-300-as csiszolással érjük el, ami igazándiból csak mattító csiszolás. Ezt követően a megrendelő kompetenciája eldönteni, hogy csupán alapozót használ, vagy egy epoxi rétegű szigetelést is, ami pótolja a csiszolati veszteséget és megfelelő alapozója a felkerülő algagátlónak is. Én inkább ezt a megoldást szoktam javasolni, ismerve a hajók gélrétegének vastagságát, tisztelet a kivételnek, inkább 2 mint 1 réteget.
A vegyszeres tisztítás nem elégséges, mert ha nagyító alatt megnézi a gél felületét, akkor azt látja, hogy az telis tele van kicsi lyukacskákkal, ami a poliészter vagy hasonló anyagok kötése közben keletkezik. A pórusokban hol több hol kevesebb formaleválasztó maradék vagy más egyéb wax lehet, ami miatt az alapozók tapadása kétséges. Saját esetem, amikor megpróbáltam csak oldószerrel előkészíteni és a végén a sok réteget egyben tudtam levenni a felületről. Algagátlóként javasolhatom a Cruiser UNO algagátlónkat, ami egy ún. félkemény algagátló, azt motorosokon is lehet használni, amennyiben a sebességük nem haladja meg a 25 csomót. Alapozónak vagy Gelshiel 200-at, vagy Interprotectet javaslok, ezek mindegyike oldószeres epoxi alapozó. Az Ön csónakjának felülete 6,3 m2 erre egy rétegben 1 doboz 750 ml-es Interprotect alapozó kell, ami 9 014 Ft. Ez hengerezéssel jól felvihető. Algagátlónak első alkalommal mindig 2 réteget teszünk fel,ami Cruiser uno esetében 2 x 750 ml, vagyis 2 x 11 924 Ft. Hígítót nem igen kell használni, de ajánlatos egy kissé hígítani az algagátlót, mivel elég sűrű. 1/2 liter algagátló hígító 2539 Ft. A terméket rendelés esetén postai utánvéttel küldjük megrendelőinknek. Amennyiben további kérdései lennének, szívesen állok rendelkezésre. Üdvözlettel: Rick Csaba
Aluminium vitorlás alját Etch Primer-vall, Interprotect-val és Trilux-val kezeltük. Érdeklődnék, hogy vas tőkesúlyt milyen festékekkel kezeljük,hogy ne legyen gond a hajó aljára már felvitt festékek és a leendő kiel festékei között. Köszönettel Kulinyi Dániel
Tisztelt K. Úr!
A hajó vas kilejét elegendő az Interprotect-el és a Triluxáal lefedni. Ebben a rendszerben az Etch Primer egy speciálisan alumíniumra alkalmazható un. mélyalapozó vagy előalapozó.Üdvözlettel: Rick Csaba
APÓ, egy B31-es, 12 éves hajó, aki Balatonfüreden „lakik” és tulajdonosának nagyon kedves. Így amikor a felújításra került a sor, mi sem tudtunk csak „úgy” nekilátni. Az elhatározás a hajó teljes külső és belső felújítását takarta. Könnyű dolgunk volt, mert egy karbantartott ápolt hajót kaptunk munkára, ahol a felületek megkoptak és igazából régi „fényét” kellet visszavarázsolnunk. No meg néhány apróságot pótolni.A felújítás során eltávolítottuk a hajófenék gélcoat rétegét és azt újra építettük. Ebben az esetben nem volt szükség laminálásra, elegendőnek mutatkozott, ha csak epoxirétegekkel pótoljuk a lemart felületet.A hajótestet újra festettük és a fedélzet csúszásmentes burkolatát is újra cseréltük. Ehhez egy parafa borítású anyagot használtunk, amit egy speciális epoxi ragasztóval ragasztottunk fel. A vízretételt követően lepakoltuk azt az irgalmatlan sok holmit, amit korábban a hajóból kiszedtünk és azt gondoltuk, lehetetlen visszapakolni. Nos, nem így történt Péter minden visszapakolt.Ezután már csak a búcsú pillanata volt hátra és APÓ újra boldogan elhajózott.
Tisztelt Szigeti Úr!
A Sailing.hu eljuttatta hozzám az Ön panaszát, amire válaszolnék is. Az Ön által említett leválás akkor következik be, ha az alapozóra nem a megfelelő átvonási idő intervallumban kerül fel az algagátló. Erre vonatkozóan az alapozók dobozain megfelelő információk állnak rendelkezésre egy táblázat formájában. A táblázat első oszlopa a környezet hőtartamára vonatkozik, és ennek megfelelően adja meg az átvonási időket. A második oszlop, a kézszáraz állapotra utal, majd a következő az alapozó önmagával való átvonására ad minimum és maximum időket. Az utolsó oszlopok adják az algagátlóval való bevonás időtartamát. Ez azért fontos, mert az alapozónak vegyileg kell kapcsolódnia az algagátlóhoz, hisz az algagátló a használat során átnedvesedik, így ” teszi a dolgát”. Tisztelettel: Rick Csaba

Egy régi fa evezős versenyhajót újítunk fel, és jó minőségű termékkel szeretnénk a felületét kezelni. Az lenne a kérdésem, hogy milyen terméket ajánlana, figyelembe véve, hogy színtelen lakkot szeretnénk használni, és a hajó külső felületének nagy része a használatkor víz alatt van. A hajó már régóta nem volt használva. A lakkot a tökéletes felület elérése érdekében szórással szeretnénk felvinni, ezt vállalta is egy szakember. Válaszát előre is köszönöm!Á. Gábor – Tata Tóvárosi Vízisport Egylet.
Kedves Gábor!
Köszönöm az érdeklődést. Röviden válaszolnék. A jó lakkozás egyik elengedhetetlen feltétele, hogy a fa és a lakk között minél erősebb kapcsolat alakuljon ki. Erre használatosak az International termékek kínálatában lévő un. mélyalapozók. Ebben az esetben mivel színtelen lakkról van szó, az UCP nevű terméket ajánlanám. Ez egy színtelen anyag, ami a fafelületbe beivódva egy kemény és jól kapaszkodó alapot képez. Mivel felhúzza a szálakat, így a következő rétegelés előtt át kell csiszolni a felületet. Ezután a további lakkrétegek következnek. A szórással való felvitel már csak az utolsó fázis lehet, előtte azonban többször át kell lakkozni és csiszolni a felületet, hogy egyenletes legyen. Akkor jó, ha a csiszolt lakkfelület egyenletesen “szürke” a csiszolás után és már nem láthatók benne apró fényes kráterek. Ez a rétegszám tapasztalatom szerint lehet akár 8 is, különösen régi faanyagok esetén. Egykomponensű lakkot javasolnék alkalmazni, ez könnyen javítható a későbbiek során, ha sérülne a felület.
Ezek a lakkok lehetnek a Schooner, vagy Original lakk az International termékei közül. Ha megadja a címét, szívesen küldök termékismertetőt és egyéb információs anyagokat. Üdvözlettel: Rick Csaba
Hajónk a télen a 71-es út mellett parkolt és a fedélzeten mosás után vékony szürke réteg maradt. Hétvégén hallottam B. füreden a Gelcoat tisztító szerről melyet ti forgalmaztok, remélem ez megfelelő az előbb leírt szennyeződés eltávolításához, amennyiben más volna jó kérem jelezzétek. Budapesten vagy útban Füred felé hol tudnám megvásárolni? Várom válaszotokat.Üdv. S. László
Kedves László !
A Gelcoat Cleaner tisztító, gyakorlatilag egy lemosószer, ami a szennyeződések eltávolítására szolgál. Ha a felületet le akarjuk tisztítani, mindenképpen a lemosással kell kezdeni. Ezután egy vékony polírozóanyaggal, ami gyakorlatilag egy finom súroló, kell a felületről a maradványokat eltávolítani, majd egy záró viaszréteggel lezárni. Erre a célra alkalmas a Marine Plish, valamint a Marine Wax. A Domestos és egyáltalán a háztartásban használatos súrolók, mivel azok savas anyagok, nem alkalmasak erre a célra. A maradványaik később sok bosszúságot okozhatnak. Budapesten a Maritime hajósbólt a Szentendrei úton, vagy a Füke Yacht a Kertész utcában, vagy Balatonalmádiban, tartja ezeket a termékeket. Üdvözlettel: Rick Csaba
Elfelejtettem megkérdezni,ha a tőkesúlyon sok rozsda okozta kb 05-1cm mély gödrök vannak. Milyen olyan tapaszt tudna ajánlani az Interprotect alá amivel az egész tőkesúly kezelhető,hogy síma felületet kapjunk.Köszönettel: K. Dániel
Tisztelt K. Úr!
Nos, nem alá, hanem fölé és ez nagyon fontos. Tehát, arról van szó, hogy először a kiel revésédeseit teljes mértékben ki kell tisztítani. Erre különböző eszközök állnak a rendelkezésre. Ilyen pl. a forgó acélkefe, amit fúrógépbe lehet rögzíteni és azzal kitisztítani a bemélyedéseket. De ilyen elven működik a 3M műanyagkeféje is, tetszés szerint lehet választani. Ha ez sikerült, akkor a biztonság kedvéért az egész felületet át kell rozsdamarózni, lehetőség szerint többször. A rozsdamarózás után megmaradt só és egyéb maradványokat a felületről le kell tisztítani, ami megtörténhet acetonnal, vagy tiszta benzinnel, lényeg az, hogy olajoldó anyag legyen. Ha leszáradt a felület és eltávozott az oldószer, akkor egy rtg. Interprotectet kell a felületre felvinni. Erre kerülhet a tapasz, ami a jelen esetben epoxi és Watertate-nak hívják, 250 ml és 1 literes kiszerelésben kapható. Ha sikerült a felületet kijavítani, erre kerül fel a további a további több réteg Interprotect.
Üdvözlettel: Rick Csaba
Hajónkat egy Elliott 770-t – mióta elkészült 2001-ben – minden évben átkentük a gyártó (Jóhajó) által javasolt Venezani regatta fehér alagagátlóval.
Eddig is voltak olyan időszakok melyekben a hajó alján képződött algaréteg, de ez főleg az őszi időszakban volt észlelhető. Az idén elkezdtek építeni egy új kikötőt a Flamingó Hotelnél és már a Kék szalag előtt is ki kellett venni a hajót darun lemosni, mert kb. fél cm vastag volt rajta az algaréteg. A bajnokág idejére ami kb. újabb egy hónap volt megint jelentős algaréteg képződött a hajónk alján. Azóta is kb. két hetente mossuk a hajót, hogy a versenyeken ne hátráltasson bennünket.
Változtatni szeretnénk az algagátló típusán a következő szezonra, mit javasolnál és kell-e újra alapozni a hajót, vagy a jelenlegi algagátló alá kent ozmózisvédő rétegre felkenhető az új anyag.
Várom válaszod.Üdvözlettel Sipos László E770 Tüzes
Kedves Laci !
Összetett a kérdés, ezért megpróbálok szisztematikusan válaszolni. Az algagátlók, nem mérgező anyagok, csupán az a feladatuk, hogy meggátolják az algák tartós feltapadását a hajófenék felületére. Két típusú algagátlót használunk, az egyik az önkopó, ami nevéből adódóan a rárakódott algával együtt már egészen kis sebességnél is lemosódik a felületről, vagy egy könnyed mozdulattal letörölhető szivaccsal, vagy egy nyeles felmosó ronggyal. A másik típus az un. kemény algagátló amit motorosokra, illetve versenyhajókra javasolt, mivel ezek általában nagyobb sebességgel közlekednek. A működési elv az önkopóval szemben, hogy egyfajta “méreganyag” áramlik ki az algagátló anyagából, mint egy szivacsból, ezzel teszi kellemetlenné az algák számára az ottlétet. Az eltávozási folyamat gyakorlatilag azonos az előzővel, sebesség, és lemosódik a felületről.
A másik lényeges dolog a vízminőség, a víz hőmérséklete és a vízmozgás és ebből következően az algák jelenléte. A vízminőségre nem lehetett panaszunk, meleg viszont annál inkább ért bennünket, sokszor rapszodikusan, ami az idei “algatermésnek” jót tett ugyan, de a hajótulajdonosoknak és a hajóknak nem. A kikötőépítés még inkább segítette ezt a folyamatot. Meg lehet figyelni, hogy ilyen építkezések környezetében szívesen horgásznak a horgászok, ami biztosan az intenzív víz alatti életnek köszönhető. Furcsa, de a halakat, meg efféle élőlényeket egyáltalán nem zavarja a gépek zaja és a dübörgés, meg az opálos víz.
De a lényegre, mert ez volt az általános ” mese”,……., szóval, nem árt ha beszélünk róla.
Az algagátlók gyártói előírják a termékeken, hogy adott algagátlójuk, mekkora felület átvonására alkalmas, ezzel együtt meghatározzák, hogy az, milyen mennyiségben kerüljön fel a felületre. Ez nagyon fontos, mert ez biztosítja egy szezonra, ami általában 6 hónapot jelent, a védelmet. Ha ezzel sincs hiba, akkor a hatóanyagtartamra kell gyanakodni. És ebből következik a további gondolat. Természetes, hogy az idő előrehaladtával egyre jobban algásodik, mert már nincs elég hatóanyag, vagy túl elkopott a réteg. Egyébiránt a nagynyomású mosóval való lemosás kifejezetten káros az önkopó algagátlókra, mert sokkal jobban koptatja, mit ahogy az természetes valójában megvalósulna, ezáltal vékonyítja a fennlévő, tehát aktív réteget.
Az előbbiekből következik, hogy a különböző algagátló termékekkel, függetlenül annak gyártójától, vannak tapasztalatok.
Az International algagátlói két önálló csoportra oszlanak. Az egyik a “VC” rendszer termékei, ezek speciálisan vékonyrétegű, magas teflontartammal bíró termékek, ezek közül a legjobban használatos a VC 17M Extra, amit általában grafitszürke színéről ismernek a hajósok. Ez az algagátló, ami először bronz színű, majd idővel grafitra vált. Aztán láthatunk szép fehér hajófeneket is, amiről sokan még nem tudják, hogy ez is VC 17M Extra, de ez az utóbbi évek terméke, a narancsszínnel együtt, ami csak néhány hajón, azoknak is a kieljén vagy kormányán látható.
A másik termékünk ami szintén nagyon kedvelt a Cruiser UNO, ez ugyanis egy un. félkemény algagátló, ezért alkalmas a versenyzésre is használt hajók fenékvédelmére. Ez is létezik fehér, fekete, kék és piros színekben. A hatóanyaga már teflont is tartalmaz, úgy tűnik ez a jövő. De jól működik a Trilux algagátlónk is, bár ez kifejezetten motorosokra szánt holmi, ennek ellenére szívesen használják. Szép sötétkék színéről lehet felismerni.
Az algagátló váltásának egyik feltétele, hogy ismerni kell a korábban használatos algagátló típusát és fajtáját. Ha ez megvan, akkor meg tudom mondani, hogy közbülső alapozás nélkül átvonható-e a mi termékünkkel. Ennek persze az a feltétele, hogy az eredeti alapozó megfelelően fedett-e a régi algagátlóval, mert ha már erősen kopott és hiányos, akkor mindenképpen alapozni kell. A VC 17M-re való átálláshoz azonban, mindenképpen el kell távolítani a meglévő réteget, mivel egy merőben más filozófiájú algagátló rendszer. Ebben az esetben a visszacsiszolás az alapozókig tart, ami nem hátrány, mert simítja felületet és ezt követően egy epoxi alapozót kap, majd erre, az előírásnak megfelelő átvonási idő betartásával kerül fel az algagátló.
Biztosan lesznek még további kérdéseid, állok rendelkezésre! Üdvözlettel: Rick Csaba
Sokszor kerülünk válaszút elé, amikor a hajó ozmózisvédelméről beszélünk. Ha szóba kerül a hajóvásárlás során, a kereskedők mindegyike szinte még az ükunokáikra is megesküszik, hogy az általa kínált hajó soha sem lehet ozmózisos, hiszen………, és akkor egy felsorolás következik, miszerint a hajó kontrolált körülmények között, tökéletes temperált környezetben készül, professzionális alapanyagokból, és így tovább. És ez valóban így is van. Eddigi munkálkodásom során jó néhány hajógyárban és hajóépítő műhelyben megfordultam már. Láttam erre is és arra is példákat. Erre a jókat, arra a rosszakat. Továbbá mindkét kategóriából voltak a végtermékről is tapasztalataim. Éppen ebből kifolyólag a következő megállapítást kell tennem:
1.  Az ozmózisbetegség egyik oka a lamináláshoz használt alapanyagból adódik.
2.  Meghatározó a gyártási technológia és a gyártási környezet.
3.  A kézi laminálás szinte kivétel nélkül magában hordozza az ozmózis lehetőségét.
4. A versenyzésre, vagy intenzív használatnak kitett hajótestek gyorsabban és nagyobb mértékben szenvednek az ozmózistól.
De mi is az ozmózis?
Most nem mennék bele a tudományos fejtegetésbe, inkább egyszerűsítek. A gyártás során óhatatlanul maradnak légzárványok a szövetanyag szálai között. A gyanta körülfollya ezeket a buborékocskákat és lezárja őket. Hasonlít a dolog a kalács szerkezetéhez, azzal a különbséggel, hogy ott és azt a buborékocskát szeretjük, a laminátban pedig nem. Sőt, ez okozza az igazi gondot. Mivel a gyanta csak körülfogja és egymáshoz rögzíti a szövet és paplan szálait, ha valamilyen oknál fogva szabadulni akar a buborékba bezárt gáz vagy gőz, mindegy, hogy minek nevezzük, a szálak mikronnyi résein megteheti. Ezután egy kalandos utazás következik, mire kijut a felszínre, bekukucskál ide-oda és közben, hogy útját megkönnyítse, tágítja a kicsi réseket. Ezzel együtt gyakorlatilag delaminálja az összeépített szerkezetet. Ha sok ilyen zárt hólyagocska van, talán nincs értelme taglalni a következményeket. Az ozmózisbetegség intenzitása nagyban függ attól, hogy ezek a bezárt anyagok találkoznak-e vízzel, márpedig ha a hajó vízen van, ez elég könnyen előfordul. Mert ugye víz nem csak kívülről juthat a laminátba. Juthat belülről is, ha a hajó beázik és a fenék nincs megfelelően vízmentesre zárva, szabadon vannak a felületek. Ez sajnos gyakran megfigyelhető a pakolórekeszekben, és ott ahol ez gyakorlatilag nincs szem előtt.
Az előzőekből kiindulva az is nyilvánvaló, hogy ha a buborék oxigénhez jut és lezajlik benne a kötési folyamat, akkor előbb vagy utóbb, de megszűnik az ozmózis problémája. Vagyis az a feladatunk, hogy csökkentsük az esélyét annak, hogy kialakuljon, vagy ha kialakult, a mértékét és ezzel együtt a károkozását.
Nos ezért kell megvédeni a hajófeneket, új hajó esetén, hisz ha javításra kerül a sor, az nagyon sokba kerül és erősen árcsökkentő tényező, míg a védelem árnövelő.
Javaslat az ozmózisvédelemre:
A megelőzés és a védelem biztosítására az International termékei közül a VC Tar2 epoxi alapozó algagátlóval való alkalmazását mutatjuk be.
Munkafolyamat:
1.  A hajótestet Yach Line Super Cleaner-el le kell mosni és száradni hagyni.
2.  A teljes felületet át kell csiszolni 320-340-es csiszolóanyaggal.
3.  A csiszolati port le kell mosni a felületről, bő vízzel, lehetőség szerint nagynyomású mosóval.
4.  A száradást követően a technológiai idők betartásával 4 rtg. VC Tar2 alapozót kell felvinni a felületre. A VC Tar2 fehérszínű alapozójának használata során szükségtelen a színváltásos megoldást alkalmazni, mivel az alapozó a kikeményedése során, hófehér színéből, bézs színűre változik, így jól ellenőrizhető a fedettség.
5.   Az utolsó réteg felvitelét követően a technológiai leírás betartásával az első réteg algagátlót fel kell vinni a felületre. A második réteg, később is felkerülhet.
Szükséges anyagmennyiség:
A védelem biztosítására az epoxi rétegnek legalább 200 µm vastagságúnak kell lennie. A VC Tar2 specifikációja szerint egy réteg felvitel nedvesen 80 µm anyagmennyiség felvitele esetén 50 µm száraz anyagvastagságot eredményez. A számításokból következik, hogy egy 40 m²-es hajófenékre minimum 12.8 liter epoxit kell felvinni. Ha lehet, akkor 4 rtg.-ben, ha nem sikerült, akkor 5 rtg.-ben. A lényeg az, hogy ez a mennyiség egyenletesen kerüljön fel a felületre. Ezután az algagátló mennyiségét kell kiszámítani.
A VC 17 M algagátlóból 11 m² / liter mennyiséget kell számítanunk rétegenként. Nagyon fontos megemlíteni, hogy első alkalommal mindenképpen 2 rtg. algagátlót kell a hajófenékre felvinni, hisz nem tudhatjuk, hogy hajónk adott kikötőben milyen erőteljes támadásnak lesz kitéve. Ezzel kapcsolatosan olvassa el a Tesztlapok a Balatonon 2004 című írásunkat.
Ha elkészült a rétegelés, a támaszfoltokat is ugyan olyan rétegvastagsággal kell lezárni, mint a hajótestet. A Marina Fűzfő Vitorláskikötőben erre kitűnő lehetőség nyílik, mert itt átemelés és letámasztás nélkül, függeszkedve lehet a munkát megcsinálni.A figyelmes szemlélő láthatja a trükköt is, amit az emelés során alkalmazunk. A sok epoxi réteg kikeményedése hosszabb időt vesz igénybe annál, minthogy a hajót vízbe tehessük. Ezért az emelőhevederek alá több réteg újságpapírt teszünk, így az emelés során – ha az egyik réteg rá is tapad a felületre, a másik lap elcsúszik rajta, így nem tépi fel a rétegelést. Már számtalanszor kipróbáltuk. A bevonatba ragadt papír pedig hamarosan leázik a vízben.Ugye már nem is látszik, hogy előtte hol voltak a foltok? Hamarosan vízre is kerül a hajó. Remélem nem tűnik szentimentálisnak, de nagyon jó érzés ott lenni, amikor először kerül a vízre. Jó érzés utána viszontlátni őket, találkozni velük, meg-meg nézegetni, figyelni az életüket
Ebben a pozícióban lehet igazán a kiel alját is lezárni, ami sajnos nem túl tartós, hisz ezeknek a nagyoknak könnyen „leér a lábuk”.
Ha így elkészült, irány a víz! Jó szelet, szerencsés hajózást és biztonságos hazatérést!
Felbátorodva a HELPDESK-en írott bíztatására, szaktanácsot kérek GFK jolle külső felületének munkálataihoz.
– A test egy 17 éves FD, de már annyi külsérelmi nyommal (horpadások, apróbb gél-lepattogzások és ozmózis-szerű dudorkák) hogy a javítások szükségesek. Tanulmányozva honlapját és katalógusát (amit volt kedves megküldeni, köszönöm) a glettelési munkák javarészt tiszták, az igazi gondom az, hogy ezek után gondolom, le kellene festeni a külső felületet, és nekem nem derült ki, mit is válasszak a kínálatából. A javítással a további enyészetek megelőzése mellett egyetlen komoly célom van, a minél nagyobb sebesség elérése a vízen. A hajó mindig kiemelésre kerül, az algagátlás így nem tűnik nagyon fontosnak, de a katalógusban mégis az algagátló családban lévő anyagokat látom olyannak, amit itt használnom kell. Szeretném itt a fehér színt megőrizni, és lehetőleg több évre megoldani a lekezelést. Van remény az eredeti GFK felülethez hasonló avagy jobb siklási tulajdonságokat elérni? Melyik terméket ajánlja?
– A dekk ill. cockpit felújításához a TOPLAC anyagot gondoltam választani. Egyetért Ön ezzel?
Tisztelt K. László Úr!
Ha megengedi röviden és tömören válaszolok.
Az FD-k felújítására az International 2-komponensű Perfection színes lakkjait javasolnám, Ez a bevonat egy jó, kemény és kiváló kopásállóságú bevonatot képez. A felületet lezáró színtelen réteg rendkívül kemény és időtálló. A felvitel technológiája történhet ecset és henger kombinációjával, mivel ezeket a festékeket már erre fejlesztették ki. A terülési tulajdonsága kiváló.
Javaslatom a rétegelésre:
1. A felületet gondosan és egyenletesen át kell csiszolni 240-320-as csiszolópapírral
2. A felületet portalanítani kell, ami történhet levegővel, vagy vizes lemosással
3. A portól megtisztított száraz felületet be kell vonni 1 rtg. Perfection alapozóval. Ha fehér vagy világos végső lakkozás lesz, akkor fehér színűvel.
4. Ezután következhet a tapaszolás. Ehhez alkalmas az autós szakmában használatos poliészter tapasz.
5. A tapaszolás visszacsiszolása és portalanítást követően a teljes felületet újra bevonjuk 1 rtg Perfection alapozóval. Erre azért van szükség, mert a tapaszolások becsiszolásakor általában megsérül a korábbi alapozó bevonat.
6. Az így lefedett felületet célszerű 500-as papírral átcsiszolni, egyenletesre
7. Ezt követően 2 rtg Perfection színes lakk kerül a felületre ( színes lakknak hívjuk a fehér színt is) Az első réteg után ha a felület kívánja, finoman át lehet csiszolni.
Anyagfelhasználás:
Perfection alapozó 9m2 / 750 ml
Perfection színes lakk 9 m2 / 750 ml
Higító No. 9 1 liter
Polieszter tapasz kb 1 kg
Maszkoló szalag 1 / 50 m tekercs
Lakkozó ecset 2 db legalább 70mm széles
Lakkozó oldószerálló szivacs henger 4 db, mivel minden réteghez újat kell használni.
Algagátlóra nincs szükség, mivel a hajó nincs folyamatosan a vízen. Ha a felület egyenletes és zárt, akkor sokkal jobban csúszik is. Bár vannak akik ennek az ellenkezőjére esküsznek. Ők a felületet 1200-1400 -as polírpapírral átdörzsölik. Ezáltal a felület kohéziója megnő, amitől az egy vízréteget ragaszt magára. Könnyen megfigyelhető ez akkor amikor az üveglapra vizet öntünk és az cseppekbe összefut, míg a lecsiszolt felület tartósan és egyenletesen nedves marad. Nos a felületre erősen tapadó víz és a tömegvíz között, amin úszik hajó, egy fajta csúszás jön létre, vagyis a víz a vízen siklik. Erre szokták példaként említeni a cápa bőrét, amelyik érdes és mégis a leggyorsabban úszik. Ezért a vízvonal alatti felületet érdemes érdesíteni rendszeresen, ami azt is jelenti, hogy időszakonként azt pótolni is kell. De csak a vízvonal alatt, hisz az igazán jó sebességtartásra éppen kicsi szélben van szükség, amikor a hajó kevésbé dől.
Amennyiben további kérdései lennének, szívesen állok rendelkezésére.
Szeretnék rendelni egy minél kisebb kiszerelésű festéket/lakkot/, amely csak arra kellene, hogy lefedjek néhány javítást amelyek tavaly készültek el./ Önöktől vásároltam az összes anyagot, biztosan emlékszik, jónéhányszor hívtam Önt tanácsért!/
Toplac lenne talán jó, csontfehér szinben./hogyan vigyem fel a javításokra?A legnagyobb talán féltenyérnyi!/
Volvo Penta AQ 150A tipusú motor van a hajómban, van egy hűtővízcső a motor hajtómű felőli oldalán amelyik egy kicsit meg van repedve./a többi jó álapotban van/ Ezt azért nehéz mással pótolni mert van benne egy “huncut” kanyarulat!!Tud segíteni ? Tisztelettel: E. Sándor
Tisztelt E. Úr!
A hajótesten lévő javítások elvégzéséhez az első szempont, hogy a pontos színárnyalatot megtaláljuk. Ehhez a felület egy részét, vagy akár az egész felületet át kell polírozni. Ekkor válik igazán láthatóvá a szín igény. Ezután a javításra szánt részt fel kell csiszolni, majd egy réteg alapozóval ellátni. Ebben az esetben, ha kis javításokról van szó, magát a lakkfestéket is lehet alapozóként használni. A sérülés mértéke és mélysége dönti el, hogy a javítás következő fázisa egy újabb réteg lakkfesték, vagy tapaszolni kell. Az így felnövelt rétegnek “plusszosnak” kell lennie, az eredeti réteghez képest, persze csak mértékkel. Ezt követően a javítást össze kell polírozni az eredetivel. Erre először 400-600-800-1200, majd a legvégén 2000-es polírpapírt célszerű használni. Ezután a felületet egységesen átwaxoljuk és fényt adunk. Erre a legalkalmasabbak a méhviaszos anyagok ( International Polwax, Marine Wax ) A Toplac egy nagyon jól terülő és jól használható bevonatanyag, amit ecsettel és hengerrel is lehet használni, vagy ha van rá lehetőség a szórással, természetesen a modellezésben, vagy az autójavításban használatos kispisztolyokkal. Ha sikerlt a színt behatárolnia és ez a csontszín, mivel éppen a hajókiállításra készülünk, elvihetem magammal és ott átveheti tőlem. Ehhez azonban még a mai napon, du. 16 óráig kell döntenie.
A motoralkatrész ügyét áttestáltam Rick Gergely-hez, remélem keresi Önt és mindent megbeszélnek. Az ő telefonszáma 06-30-22 45 248, vagy 06-30-44 61 760 Üdvözlettel: Rick Csaba
Szervusz D. Laci !!!!
Nos a leckére adott válaszom a következő:
Ha lecsiszoltál minden lakkot a fa felületéről, akkor először egy mahagóni páccal lenne érdemes átvonni, hogy az esetleges foltosodást elkerüld. A pác esetében, a felvitel technikája lehet ecsetes, vagy szivacsfelvitel a lényeg az egyenletességben van. Ha a színtónust erősíteni akarod, több réteg is felvihető belőle.
Mivel azt mondtad, hogy 2-komponensű lakkal akarsz dolgozni a továbbiakban, 2-3 napot kell várni ezután, hogy a pác oldószere eltávozzon, Mielőtt a lakkozáshoz kezdesz a felületet egy tiszta ecsettel le kell “porolni”. Ugyanis, pác színanyaga ami nem ivódik be a fába a felületen marad, és ezt el kell távolítani. Ezután az első réteg lakknak legalább 10 % hígításúnak kell lenni, a többi lehet hígítás nélküli is, ha eltudod rendesen teríteni. Legalább négy réteget kell felvinni, ami ecset esetén kb. 200 micron körüli réteget eredményez. Ez nagyon fontos. Ha közbecsiszolsz a rétegszámot növelni kell. Gyakorlatilag a több vékony réteg a lényeg, meg az elérendő vastagság.
Termékválaszték:
A kidolgozott anyagmennyiségek egyszeri felületátvonási mennyiséget tartalmaznak

Interstain (mahagóni színező)
375 ml
kb 3 m2
4 441.- Ft
Perfection színtelen lakk 2-komp.
750 ml
8.5 m2
9 002.- Ft
No. 9 higító ecseteléshez
1 lit
4 970.- Ft
A lakkozáshoz lakkozó ecsetet és henger együttesen lehet használni, valamint szükség van egy sűrű, finomszőrű un. oszlató ecsetre is. A technológia egyszerű. Az ecsettel rendesen felpakolunk lakkot a felületre, amit a hengerrel egyenletesen szétterítünk. A henger után sok apró buborék keletkezik, amit az oszlató ecsettel “szétpukkasztunk” vagyis enyhe tartással áthúzzuk a felületet.
Nagy igazság, hogy a festés előkészítése foglalja el az idő nagy részét, legalább 80%-át, amit sajnos végig kell csinálni kitartással, különben pocsék lesz az egész, amit azért egy szép dragon nem érdemelne meg .
Várom mielőbbi válaszodat, üdvözlettel
Szervusz Csaba!
Köszönöm a gyors és részletes válaszodat. A nem mért (mert most nem tudtam mérni), hanem becsült mahagoni felület 3,6 – 4 m2, a megadott egyszeri felületátvonási mennyiségek miatt a rendeléssel várnom kell addig, amíg mérni tudok.
Talán emlékszel Ratter Ferencre (Siófok). A hajóépítés rejtelmeibe ő avatott be az ötvenes évek elején. Szakma nem lett belőle, mert tovább tanultam, de a lakkozást ma is szeretem (7 réteget kellett felhordanom, közbenső rétegenkénti csiszolással), de az általad javasolt technológiát be fogom tartani (ma is meg van a mókusszőr oszlató ecsetem).

Tanácsot szeretnék kérni a következőhöz:
felújítok egy hajót , egy M7 vitorlást. A poliészter alsó héjra poliészter decket építettem. A decket gel coat-tal takartam ( ez még nem paraffinos top-coat ) .
A végleges felület kialakításhoz az “Interdeck” csúszásmentes festéket néztem ki, de ott , ahol sima felület kell ( oldalfal, ablaknyílások, kapaszkodó rögzítők körül, stb.) paraffinos gél ( top-coat) bevonatra gondoltam.
kérdésem: jól tapad-e az “Interdeck” a gél-coathoz, és a top coathoz ? ( vagy fel kell csiszolni mindkettőt a jó tapadáshoz)
Aaz alsó héj felületére “Perfection” – t néztem ki, a felcsiszolt, eredeti gel-coat felületre. Kell-e erre alapozó, vagy festhető közvetlenül a héjra?
Végül ezek (Interdeck , és a Perfection” ) ára érdekel, ha postai küldeményként rendelem ? (ha még emlészel, úgy 15 éve rendeltem kék algagátlót, és amikor kibontottam, a papírdobozban ott volt a festék (nem a fémdobozban) kiömölve.
Előre is köszönettel: B. Benedek
Kedves Benedek!
Köszönöm a jelentkezésedet. Nagy munkába kezdtél. Kicsit hasonlóval dolgozunk, mert nálunk a műhelyben éppen egy Aphora MKII van, ami hasonló filozófiát képvisel. De a kérdéseidre térve:
– A decket gel coat-tal takartam . : Az egyik módszer ez, hogy a laminát felületét gélezik, ami gyakorlatilag a felületi egyenetlenségek kijavítására a gittelések fedésére szolgál, de poliészter, amit ezt követően zárni kell. Gyakorlatilag ez a feladata a top-coatnak is. Ennek természetesen parafinosnak kell lennie, különben ki sem köt. A másik út az általunk javasolt rétegelési ajánlat, ami gyakorlatilag indítható közvetlenül a laminátról is de ebben az esetben a laminátot, ha jól értem már lezártuk, a gittelésekkel egyengettük a felületet és gyakorlatilag a végső bevonatot kell a fedélzetre illetve a hajótestre felvinni. A gélcoat felülete egyenletesen zárja a korábbi rétegeléseket, vagyis úgy kell tekintenünk mint egy felújításra váró hajó fedélzetét. A fedélzeten vannak részek, amelyeket csúszásmentesítő bevonattal kell ellátni, másutt a felület magasfényű marad. Nos ebben az a jó megoldás, ha az egész felületen egy rendszerrel dolgozunk, tehát vagy topcoat az egész és a csúszásmenetes részeket raszterezéssel alakítják ki, vagy ugyan ezt egy festékbevonattal, ami gyakorlatilag végkifejletében ugyanazt fogja nyújtani, de sokkal időtálóbb és strapabíróbb megoldásban. Erre a célra két rendszert ajánl az International, ami lehet 1- vagy 2 komponensű. A 2-komponensű rendszer kopásállóbb és időtálóbb, az 1-komponensű, viszont könnyebben javítható, ha sérüléseket kap. Egyetlen fontos szempont, hogy a későbbiek során, ha 2-komponensű festékkel dolgoztam, mindig átvonhatom 1-komponensűvel, de fordítva nem. Én azt gondolom, hogy a mi esetünkben a fedélzeten és a hajótesten is alkalmazhatnák 1-komponensű rendszert, ami ecsettel is felhordható és egyenletes szép felületet eredményez. Erre jó tapasztalataink vannak. Ekkor a rétegelés a következő
– 2 rtg. Pre-Kote alapozó 410- 500 Ft/ m2 a festék dobozos kiszerelésétől függően ( 2.5 lit- 750 ml )
– 2 rtg. Toplac záróréteg, szín a színkártyák szerint választható 640-770 Ft / m2 az előbbiek szerunti függőségben
– a csúszásmentes rtg. Interdeck fedést kap, a színeket itt is színkártya tartalmazza 960 Ft / m2
Az előzőekből kitűnik, hogy alapozni minden esetben kell, hisz oldószeres anyagokról van szó, a felületet pedig elő kell csiszolni, kb. 320-240 közötti finomságra. A parafinos gélek használata azért veszélyes, mert minden további bevonat felvitele előtt a parafint és annak átalakulásait maradéktalanul el kell távolítani a festendő felületről. A másik fontos megjegyezni való, hogy a gélcoat nem tartalmaz UV. védelmet biztosító anyagokat, gyakorlatilag polírozni és utána fényvédő bevonattal is el kell látni, vagy és ez az általánosabb be kell festeni. A gécoat merev és rugalmatlan réteget képez, ami hosszú éveken keresztül még kötési folyamatban van, a ridegsége folyamatosan nől.
jól tapad-e az “Interdeck” a gél-coathoz, és a top coathoz? : Azt gondolom az előzőekben részletesen válaszoltam, ha nem világos, tovább beszéljük
az alsó héj felületére “Perfection” – t néztem ki,…. Kell-e erre alapozó, : A vízvonal felett a részletes kifejtéskor utaltam az 1-komponensű termékere, így ide is ezt javaslom, alapozni meg mindenképpen kell, hisz a festékrendszerek egymásra épülnek, ez garantálja a szép és kopásálló felületet
ára érdekel, ha postai küldeményként rendelem : Egyedi eset volt, az elmúlt években nem is emlékezem olyan esetre, hogy gond lett volna a festékszállítmányainkkal. Természetesen működik a postai utánvétes küldés, de ma már, ha nagyobb tételről van szó, a DHL futárszolgálatát bízzuk meg. Árban, nagyobb tételű/ súlyú küldemény esetén jobbak mint a posta, és 24 órán belül garantáltan házhoz szállítanak. Ha nem sikerült az átvétel másnap újabb kísérletet tesznek, ami nem kerül pénzbe.Várom a további kérdéseket, baráti üdvözlettel: Rick Csaba
Balatonalmádiban lévő vitorlásomat tavaly egy vállalkozó Trilux-al festette. Az idén magam fogom csinálni. Kérdezem, hogy Budapesten, vagy Veszprémben a festék beszerezhető-e? Tisztelettel: G. András
Tisztelt G. András !
A festék beszerzési lehetőségei:
Budapest:
Maritime Hajósbolt – III.Szentendrei út. 107. – Tel: 367 4905
Füke Yacht hajófelszerelés üzlet – VII. Kertész u. 29. – Tel: 06-20-4898285
Balatonfüzfő:
Pallás Vizisport kereskedés – Jókai u. 24. – Tel: 88 451 046
Balatonalmádi:
Füke Yacht hajófelszerelés üzlet – Füzfői u. 9. – Tel: 88 432 897
Azt javaslom, telefonon érdeklődjön, mert szezonban elképzelhető, hogy adott pillanatban nem rendelkeznek azzal a termékkel amit vásárolni szeretne.
Ha további segítségre van szüksége, kérem jelentkezzen.Üdvözlettel: Rick Csaba

A sailing.hu-n olvastam a gélezéssel kapcsolatos hozzászólásaidat. Ezzel kapcsolatban lenne néhány kérdésem, ha tudnál segíteni nekem. Egy 18 éves Névám van, kb. 7 éve volt újragélezve az alja. Sajnos már nagyon ronda az alja. Ha jól értettem a fórumból a cégetek vállal gélmarást és felújítást. Tudnál adni egy körülbelüli ajánlatot, hogy mennyiből tudnátok felújítani a hajómat?
A fórumban említett gélező anyagokkal mennyire bonyolult házilagosan felújítani a hajót? Kell-e hozzá bármilyen speciális eszköz vagy szerszám (a csiszológépen kívül)? Meg tudnád írni, milyen anyagok kellenének a felújításhoz és kb. mennyibe kerülnek (ha jól tudom a Néva alja kb. 8nm)? Előre is köszi a válaszodat! Üdvözlettel, S. Viktor
Kedves Viktor!
A Névák voltak az első hajók, amelyekkel erősen “meggyűlt” a bajunk. Nem azért mert nem szerettük őket, hanem azért, mert a csak epoxi rétegelésre alkalmazott technológiával nem jutottunk semmire. Ekkor támadt Dobó Palinak a nagy ötlete, hogy ő a fenékfelületet fellaminálja. Megcsinálta és úgy tűnik ez lesz a legjobb megoldás a jövőben, nem csak a Névák esetében, hanem általánosan. Talán hamarosan sikerül befejeznem és feltenni a honlapra, az International Epiglass epoxijának technológiai anyagát. Elég terjedelmes anyag, meg talán unalmas is, de válaszokat ad egy csomó kérdésre. De a lényegre. A Néva fenék-felújításának egyedüli módja, ha a roncsolódott gélréteg eltávolítását követően 2 rtg. 300 gr./ m2 szövettel és kb. ugyanennyi epoxi gyantával fellaminálják. Ezután már csak felület finomítást és algagátlót kap. Az anyagokkal való munka egyáltalán nem bonyolult, gondolj csak arra, hogy a laminát készítése betanított munka a szakmában. Vagyis kevés kézügyességgel de annál nagyobb technológiai fegyelemmel bárki meg tudja csinálni. Ebben én segítek. A szerszámozása, sem bonyolult, mert un. teddy henger, hajtóvas, gumi kesztyű, olló, ragasztó szalag, festőtálca, spachli az, amire szükség lehet. Ezután jöhet a csiszológép. A cégem foglalkozik ilyen jellegű munkával, de kizárólag saját műhelyünkben.
A költség ami tapasztalati számokon alapul, az m2-re bontva kb. 25-26 000 Ft nettó. Ez tartalmazza a munkadíjat és az anyagköltséget. Az anyagok költsége kb. a fele az összes költségnek, vagyis saját munkával ennyit lehet megspórolni. A munkadíjban természetesen a gélmarás költsége is benne van, ami 3500 Ft /m2 + kiszállási díj, ha nem nálunk végezzük. Üdvözlettel: Rick Csaba
1.)Van egy ügyfelünk, aki az új Princess 42-esének szabad oldalát szeretné átfesteni. Az volt a kérdése hozzám, hogy mennyi az anyagnak a m2-re vetített ára alapozóval együtt. Ez alapján szeretné kiszámolni, hogy mennyibe kerülne a hajó átfestése. Ha jó az ár számára akkor rendelne egy próba mennyiséget, hogy a fényezője tréningezhessen.
Mennyi a m2 ár? (Szín MAURITIUS kék)
Ökörszámaink vannak, ami azt mondja, hogy 15-16 000 Ft / m2 az anyag és a munkadíj. Ebből az anyag kb. 8-9000 lehet. Ez az ár a festési munka ára, vagyis nem tartalmazza a festés előkészítésének költségét ( becsiszolás, felületi hibák javítása, lemosás, maszkolás ) A kalkuláció 2 rtg. alapozóval és 2 rtg. színes lakkal számol. Ha még további színtelen lakkozást is kell csinálni ( emlékezz a Diegos hajóra ) akkor a költséget 20 %-al emelni kell, vagyis kb. 10 000 Ft / m2 az anyagköltség
2.) A hajóinkon az algagátlózás és a csiszolás előtt egy vegyszeres tisztítást szoktam csináltatni. Bevállig, csak azt nem tudom, hogy nem-e a 600 Wipedown-t kellene erre használnom?
A vegyszeres tisztítás a megfelelő, mert a Wipedown a festések előtti zsírtalanításra való . Igazából tisztabenzin, csak ilyen szép neve van. A csiszolás előtti lemosásra nem alkalmas. A tistítás technológiája az. un. két kendős, ami azt jelenti, hogy az egyik kendőd nedves a lemosótól, ezzel átkened, és a másikkal törlöd szárazra. Nagyon fontos, hogy a szárazra törlő kendőt rendszeresen cseréld, mert azt szívja magába az szmötyiket.
3.) Lesz tavasszal egy nagyon finom munkánk, egy 32-es alsó részéről kell leszedni az egy komponensű algagátlót. Gondoltam nem csiszatolnánk, hanem megtámadnánk az Interstrip Paint Remover-el. Lesz ilyen készleten? Mi a tapasztalat vele?
Nincs vele tapasztalatom, de nem is fűzök nagy reményeket hozzá, kiindulva az Interstrip AF -ből. Szerintem teljesen alkalmatlan arra, amire ajánlják, vagy csak én nem tudok vele dolgozni. Privát véleményem, hogy a csiszolást, igysem-úgysem lehet megúszni az alapozás előtt, így tehát marad a csiszolás, de nagyon fontos, hogy nedvesen.
4.)Mire való a Fiberglass No Sand Primer? Mert ha arra, hogy az új, kezeletlen gélfelületet ezzel kell lekenni, mert feloldja a formaleválasztót és kihagyhatom egy 48-as hajó két napos csiszolását akkor engem nagyon érdekelne az anyag. Az anyag leírás azt mondja, hogy “Alkalmas a GFK felületek előalapozásához, elkerülhető alkalmazásával a GFK felcsiszolása”. Ha működik, akkor ezután mivel alapozok? És mi az algagátló?
Ez az anyag régebben kapható volt kis kiszerelésben is, a “turista osztályon”, de agresszívitása miatt, ma már csak profi felhasználók vehetik. Ez egy olyan agresszív anyag, ami a gélanyagát megfoldja, majd az oldószer eltávozása után, újra kikeményedik. Most láttam csak újra, amikor átjöttek hozzánk a sikkens dolgai. Akkor előalapozóként használtuk és folytatásként alapoztunk Primoconnal és Yacht Primerrel. Arról nincs infóm, hogy hogyan viselkedik epoxikkal. Meg kellene kérdezni a technikusokat.
Megyek a METS-re megkérdezem, mert félek tőle. A csiszolás a legbiztosabb, de el megy vele a szezonban egy 48 láb hosszú hajónál 2,5 nap. Sajnos a hajókat március és június közt szállítják, 36-ot üzembe kell helyezni tavasszal, olajcserék, és remélhetőleg 15-20 átadás, új hajó beüzemelés lesz. A waxolást, polírozást pedig bele sem számoltam, vagy a takarításról ne is beszéljek. Mindezt 4 emberrel oldom meg. De nem ez az érdekes. A 2004-es hajók egy részéről pereg le a gyári anyag alatta nincsen megcsiszolva. Ha valaki garantálja nekem ezt a technológiát azonnal rendelek, mert a 2007-es hajók algagátlózás nélkül érkeznek hozzánk.
4.) Vettünk egy szórópisztolyt, hogy a hajtóműveket festhessük, trilux-ot hasznlunk, de tanácstalan vagyok, hogy mennyi higítót használjak. A pisztoly Airless technológiájú, nem tudom az befolyásol e valamit…
Semmit sem befolyásol, mert a festék kiáramlás a fúvókától függ. A higítás általában 5-10 % közötti. Ki kell tapasztalni. A higításnak azért nincs jelentősége, mert tudjuk, hogy adott felületre mekkora mennyiségű anyagot kell feljuttatni ( Triluxnál 9 m2 / liter ) és azt is tudjuk, hogy kb. 30 % veszteségünk van. Ezeknek a szempontoknak ma figyelembevételével kell meghatározni a kiszórandó festék mennyiségét. Az én tapasztalatom az, hogy alig spórol az ember a sprays kiszereléshez képest, mert elég sokat kell vacakolni a pisztoly elmosásával, + a 30 %-os veszteség, szóval nem sokkal nyereségesebb. Ha meg csak éppen befeketítik, akkor meg algásodik.
Az a tapasztalatom, hogy a hajtóművek festése még is szórással kell hogy történjék, mivel a sok hajlat miatt túlságosan vastagon viszik fel az anyagot. Mindent kipróbáltam már, ecsettel kikentem, és engerrel eldolgoztam. Jó az alapvető probléma, hogy a gyár nem csinál megfelelő alapelőkészítést. Az előnyöm az, hogy Horvátországban áll egymás mellett 20 hajóm Z hajtóművel, tehát csak a nap végén kell elmosnom a szerszámot és akár 2 rétegben kenhetem. Nincsen más választásom, mert csúnya a munka kézzel és nagyon időigényes.
Értem a problémát, ezért javasoltam, hogy a spray kiszereléses algagátlót kell használni. Ott egy adag, egy hajtómű és kész. De van más javaslatom is. A Kintzly féle tisztító spray tökéletes zsíroldó és tisztító. Én ezzel tisztítottam meg a Lucifer csörlőit az évek alatt rárakódott és “lekövesedett” zsírtól. Szinte hihetetlen volt, hogy azt a vastag dzsuvát fémtisztára leszedte. Szerintem érdemes lenne dolgozni vele az új hajtóművek esetén, biztosan tökéletesen tisztít, utána már egyszerű Scotsbrite-vel áthúzni és érdesíteni, aztán jöhet az alapozás és az algagátló.
5.) 3M – 9023-as Vinil Tisztító és az ápoló árát nem értem. Az ár egy doboz tisztitó, vagy egy karton?
Az ár, az egy dobozra vonatkozik. Csak belső információ, hogy egy kartonban 12 doboz van.
6.) 3M – Tapasz jobb mint a SIKA?
Nem jobb vagy rosszabb a kérdés. A 3M tömítőinek szavatossági ideje 2 év, míg a Sikának sokkal rövidebb. De erre Te is emlékezhetsz, hogy mindig aszerint vettünk, hogy mikor jár le az ideje. De a lényeg másban van. A 3M Marin programjában szereplő tömítő anyagok, a hajózásban használatos termékeket öleli fel. A Sika egy sokkal szélesebb körben alkalmazható tömítő, ami használható hajókon is. Fontos szempont a kötési idő kiválasztása. Minél lassabban köt ki valami, annál tartósabb a kötése. Nem véletlen, hogy a kielek tömítésére olyan anyagot használnak, aminek a teljes kikeményedési ideje 7 nap. Ez nem azt jelenti, hogy addig ragad, hanem azt, hogy tömítő és tapadó tulajdonságát 7 nap múlva éri el, vagyis addig nem terheljük teljes mértékben, mondjuk ne menjünk addig vízre, a kiel felrakása után. Üdvözlettel Rick Csaba
A következő dologban kérném ki a tanácsát. Kaptam Ausztriából egy komplett 470-est, amit valami vegyszerrel (talán kromofág) leöntöttek a tükör részen és a fenéken. Ez megmarta a gélt, egészen a paplanig. A hajót nem versenyzésre szánom, mert nem ebben a hajóosztályban versenyzek, csupán hobbi célokra, így nem akarnék rá sokat költeni. A sérülést kijavítottam két komponensű űvegszálas kittel, szépen megcsiszoltam, szóval lényegében nem is látszik a sérülés, csak hát ugye zöld. Az egész feneket átcsiszoltam vízben, egy-két sérülést ott is javítani kellett. Nos a kérdésem az lenne, hogy ha le szeretném festeni, mert talán ez a legegyszerűbb a javítások elfedésére, mit ajánlana. Alapozzam le pl. pre-koteal, vagy interprotectel? Mit tanácsolna? A fehér színt szeretném megtartani! Köszönöm válaszát! P. Zsolt
Kedves Zsolt !
Az első kérdés amire választ kell adnia, hogy a hajót állandóan vízen tartja, vagy csak akkor kerül a vízre, ha hajózik. Nos, ha állandóan vízen van, akkor szükséges egy algagátlás, de a vízvonal feletti részt át kell festeni. Én egy 2-komponensű rétegelést javasolnék. A kiadóssága ezeknek a termékeknek 9 m2 / 750 ml ez azt jelenti, hogy 1 doboz alapozóra és egy doboz színes lakkra van szükség, valamint 1 l No. 9 hígítóra. A szükséges fehér tónus színkártyából kiválasztható. Ha nem rendelkezik ilyennel szívesen küldök.
Alapozó: Perfection alapozó
Fedőszín : Perfection színes lakk
Lényeges továbbá, hogy mindkét termék nagyon jól felvihető lakkozó hengerrel és szépen terül.
Ha további kérdései lennének kérem írjon. Üdvözlettel: Rick Csaba

Kedves Csaba!
Köszönöm a gyors válaszát. Algagátlózni nem kell, mert sólyázni fogom. Hol, milyen boltok árusíthatják ezeket a festékeket? Amennyiben csak önnél szerezhetők be, május 8-án, hétfőn, járok Keszthelyen a délelőtti órákban, valószínű, hogy a boltot is útba ejteném.
Köszönöm! Zsolt Tihany
Üdvözlöm Zsolt!
Budapesten a Maritime hajósboltja árusít a Szentendrei úton, vagy a Füke Yacht üzlete a Kertész utcában. Kérem informálódjon, hogy kapható, vagy nem kapható náluk. Ha nem sikerül, természetesen állunk rendelkezésre Keszthelyen, a Kossuth l. u. 97-ben Üdvözlettel: Rick Csaba
Ne haragudjon, hogy ilyen piszlicsáré dologgal zavarom, de már teljesen körbeértem Székesfehérváron, és teljesen ellentmondó válaszokat kaptam.
Adott egy egypár evezős öreg Sirály csónak, Nagybátyám hagyatékából, amit szeretnék felújítani. Az idők során laikus módon a pillanatnyi információk szerint mindenféle festéket használtunk a festésére, és mostanra a csónak felülete – elég jól lecsiszoltam – több helyen berepedezett. Szeretném a csónakot szépen megcsinálni, és attól tartok a festékek higítói teszik tönkre a felületét.
Mit használhatok, hozzá, mennyit, és esetleg Fehérvár környékén nincs viszonteladója, bár végszükség esetén Keszthelyre is el tudok menni érte. Köszönettel és üdvözlettel: Sz. István
Tisztelt Sz. Úr!!
Nincsenek piszlicsáré ügyek ! Mindegyik fontos, mert meg kell oldani. S ha ez Önnek gondot okoz, nekem az a dolgom, hogy a lehető legtöbbet megtegyek a megoldás érdekében, a rendelkezésemre álló eszközök felhasználásával.
De a lényegre. A felületi pókhálós repedések a gélréteg sérülését mutatják. Ez olyan helyeken következik be, ahol a “puha” a laminát, ehhez képest a gélréteg merev és kemény. Sarkok, éltalálkozások stb. Az egyedüli javítási mód, ha a gélréteget ezeken a helyeke megfelelő túlbiztosítással lecsiszolják egészen a laminátig, majd erre a hfelületre 50-100 gr / m2 súlyú üvegfátylat vagy szövetet laminálnak 2-3 rétegben. Ezt kigittelik ( poliészter tapasz festékboltokban kapható, fontos, hogy műanyagra is alkalmas legyen, ne csak fémre vagy fára ) Összecsiszolás után az egész festendő felületet egybecsiszolják és 1 rtg. alapozóval látják el. Ekkor még előjöhetnek egyéb tapaszolni valók, ezeket az alapozás után tapaszolják. Nagyon fontos!! Soha sem szabad “szárazon ” tapaszolni, mert a gitt vastag és nem tud beletapadni a résekbe. A festék viszont megoldja ezt a gondot. Ha minden ki van javítva és gittelve, becsiszolva, egy újabb réteg alapozóval egységes felületre alakítjuk. Az átvonási idő betartásával 1 rtg. fedőlakkot viszünk fel. Ezt általában át szoktuk csiszolni, bár ha jó a felület nem kell. Végül felkerül az utolsó fedőlakk. A munkálatokat ecsettel és hengerrel lehet jól csinálni, a festékek jól terülnek. Először hengerrel egyenletesen felvisszük a festéket, majd a sok buborékot ami a henger után keletkezik ecsettel eloszlatjuk.
Alapozásra egykomponensű Pre-kote alapozót javaslok 4 504 Ft / 9m2
Fedőlakknak a szintén egykomponensű Toplac-ot 6 682 Ft / 9m2
Higítani alig kell, így 1 liter higító elegendő
A termékeket postai utánvéttel, vagy a DHL csomagszállítójával tudjuk Önhöz eljuttatni.
Nos, egyelőre ennyi, ha további kérdései lennének, kérem jelentkezzen.

Név (kötelező)

Email cím (kötelező)

Üzenet

captcha